Erre csörög a DIOO

2016. február 21. 16:54 | Zsíros András

Érintőképernyős számítógép segíti az óvodások iskolaérettségi szintjének mérését és a szükséges képességek erősítését a Lencsési Óvodában. A DIOO, azaz a Digitális Okosjáték Óvodásoknak teljes egészében magyar fejlesztésű, billentyűzet és egér nélkül irányítható program, amelyben a feladatokat hangutasítások alapján kapják a gyerekek.

Gyermekmagasságban álló érintőképernyő, rajta mesebeli világ. Amikor a kis ujjak a mókás figurákra böknek, képpárosítós, ládatologatós, gyöngyfűzős, és még ki tudja, hány féle vidám játék elevenedik meg. A gyerekek pedig önfeledten választják ki, a katica után melyik ábra jön a sorban, vagy hogy a polcon melyik befőtt mögé bújt a kisegér.

Az első látásra csupán játéknak tűnő feladatok számos olyan képességet fejlesztenek, amelyekre szükség van az iskolaérettség eléréséhez. A gyerekek észrevétlenül tanulják meg követni a minták sorrendjét, a színek, formák, mennyiségek közti különbségtételt, miközben kézügyességük, reakcióidejük és szókincsük is egyre fejlődik. „Én mondom hova szaladt, te pedig érintsd meg az ott álló befőttesüveget, hogy kiugraszd rejtekéből a hívatlan vendéget!” – adja a hangutasítást a számítógép, a kis felhasználóknak pedig először is értelmezniük kell a választékosan megfogalmazott feladatot.

A gyerekek persze hamar kiismerik magukat a virtuális környezetben, hiszen sokuknak már ebben a korban is megszokott a digitális világ. A legtöbb óvodás korú gyermek otthon is renszeresen használ számítógépet, illetve tabletet, okostelefont. Persze jó, ha ebben is tart mértéket a család: az egyik kislány például elárulta, hogy minden hétvégén játszik számítógépes játékot, de csak egy óra hosszát.

A játékidő itt is korlátozott: fejenként naponta tizenöt percet játszhatnak a gyerekek. A számítógép egyenként azonosítja őket, és személyre szabott nehézségi szintű játékokat jelenít meg számukra. Ehhez egy kulcstartó méretű azonosító chip-et kell a falhoz rögzített konzolhoz tartaniuk. A program értékelést készít a fejlődésükről, amelyet a szülők is megtekinthetnek otthoni számítógépükről.

Konkolyi Sándor, a DIOO szoftverfejlesztője elmonta, olyan oktatási eszközöket és feladatokat fogalmaztak meg a programozás során, amelyek a módszertanoknak megfelelően alátámasztják az iskolaérettséghez szükséges képességeket. Utána ezekre már csak egy-egy játékot kellett írni. A program tizenhat játékot tartalmaz, amelyek más-más képességgel foglalkoznak. A játékok egyenként több mint száz nehézségi szintet tartalmaznak, így biztosítva a fejlődést. No és persze azt, hogy a lurkók ne unjanak rá a játékra: ha egy éven át minden nap játszanak vele, akkor sem érnének az összes feladat és szint végére.

A rendszert az eddig használt pedagógiai módszerek mellett kiegészítő jelleggel vezetik be az óvodában. Dr. Erdeiné Gergely Emőke, a Lencsési Óvoda vezetője szerint jól be tudják majd építeni a pedagógiai programukba, ami továbbfejlődést jelent számukra. „Az, hogy a térbeli, valóságos világból átlép a digitális világba a gyermek – az óvodapedagógus segítségével, irányításával –, ez egy továbbfejlődési lehetőség és szint” – fogalmazott.

A szakemberek szerint ez a módszer nagymértékben hozzájárulhat a gyermekek digitális írástudatlanságának csökkentéséhez is.

Dr. Ferenczi Attila, Békéscsaba Megyei Jogú Város tanácsnoka portálunknak elmondta: „Nyomonkövethetőséget, rendszerességet és komoly szakmai felmérést eredményező készülékről van szó, ezért csak egyet tudok mondani: én mindenképp támogatom ennek a meghonosítását Békéscsabán.”

A körülbelül félmillió forintos eszköz két hetes próbaidejének tapasztalatai után így elképzelhető, hogy további békéscsabai óvodákban is elérhetővé válik a DIOO.

További programok »

FEL